Zelfstigma

Bijna de helft van de mensen met een psychische aandoening lijdt onder zelfstigma. U denkt dat de heersende negatieve opvattingen over psychische aandoeningen waar zijn en u voelt je onzeker over of over wat u wel of niet kan. Zelfstigma kan herstel in de weg zitten.

Hoe herkent u zelfstigma?

Zelfstigma vindt plaats op vier onderdelen:

  • Uzelf naar beneden halen: ‘Ik voel me vaak de minste in gezelschap’. ‘Ik ga niet naar dat verjaardagsfeestje, mensen vinden mij vreemd en dus zal ik de hele avond alleen zitten.’
  • Uzelf tekort voelen schieten: ‘Ik tel maatschappelijk niet meer mee.’ Of: ‘Het heeft geen zin meer om te solliciteren, ik heb toch niet genoeg competenties.’
  • U sociaal terugtrekken: ‘Ik kan net zo goed thuis blijven, ik kan toch geen contact maken met anderen.’
  • Angst voor publiek stigma/geringe stigma-weerbaarheid: ‘Ik ben bang dat mensen niet meer met me om willen gaan als ze horen dat ik in behandeling ben bij de GGZ.’ Of: ‘Mensen zien vast aan mij dat ik een psychische aandoening heb.’

Ondersteuning bij zelfstigma

U kunt worden ondersteund bij het herkennen van uw eigen stigma’s en het doorbreken en oplossen ervan. Inzicht in uw eigen stigma’s en waar uw eigen stigma het zwaarst telt kan helpen deze vooroordelen over uzelf weg te nemen. Weet u niet zeker of u last heeft van zelfstigma? Doe de test op de site van Samen Sterk zonder Stigma. Als u op een rij krijgt welke gedachten u in de weg zitten, kunt u hieraan werken door na te gaan waar deze gedachten vandaan komen, zodat u ze bespreekbaar kan maken. Dit geldt ook voor emotie en gedrag. Er zijn ook tips die u verder kunnen helpen,  tips voor hulpverleners en tips voor naasten.

Als u vermoedt dat u last heeft van zelfstigma en behoefte hebt om daarover te praten, neem dan contact op met Korrelatie. U kunt ook bellen als u vermoedt dat uw naaste last heeft van zelfstigma. Onze hulpverleners kunnen u informeren, adviseren en eventueel doorverwijzen. U kunt bellen, mailen en chatten.