Te dik?

Te veel eten in verhouding tot het energieverbruik leidt tot overgewicht. Met name meisjes en vrouwen vinden zichzelf nogal eens te dik terwijl er geen sprake is van overgewicht. Zij denken te moeten voldoen aan het schoonheidsideaal: slank zijn. Streng lijnen is ongezond en kan soms leiden tot eetstoornissen als anorexia en boulimia nervosa.

Overgewicht voorkomen

Tips voor (het behouden) van een gezond gewicht en het voorkomen van overgewicht :

  • Eet gevarieerd. Vermijd vet, suiker (frisdrankjes!) en alcohol, snoep en snacks. Drink voldoende water.
  • Kies voor vezelrijke producten zoals groente, aardappelen, fruit en brood.
  • Beweeg elke dag zoveel mogelijk maar tenminste een half uur.
  • Weeg uzelf één keer in de week, liefst op hetzelfde moment van de dag. U komt dan niet voor verrassingen te staan.
  • Oppassen met diëten, kuren, maaltijdvervangers en pillen. Deze bevatten vaak niet de noodzakelijke voedingsstoffen. Bovendien ligt het jojo-effect op de loer.

Toch te dik?

Ondanks goede voornemens en gezonde leefregels – verstandig eten en bewegen – kan het zijn dat het niet lukt overgewicht te voorkomen. Afvallen is niet gemakkelijk. Naast het eetpatroon moeten ook het denk- en bewegingspatroon veranderen. Dat is een heel proces. Diëtisten, gewichtsconsulenten, artsen en psychologen, maar ook commerciële instituten en sportscholen kunnen hulp bieden om gezond af te vallen. Afvallen in groepsverband of bij afslankclubs kan zeer stimulerend werken: u bent niet de enige!

Dik worden kan ook een medische oorzaak hebben, bijvoorbeeld een slecht functionerende schildklier en bepaalde medicijnen. Lees ook verder over gewicht bij anorexia nervosa, boulimia nervosa, eetbuienstoornis en depressie.

Hulp bij overgewicht

Bent u te dik? Voelt u zich te dik? Als u er ongelukkig over bent neem dan contact op met Korrelatie. Leg uw probleem aan ons voor. Wij kunnen u adviseren over het omgaan met en de aanpak van uw gewichtsprobleem. Bel, chat of mail ons.